۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۷

معاون علوم پزشکی لرستان:

۸۵ درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است

۸۵ درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است

خرم‌آباد - معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان تأکید کرد: ۸۵ درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم کوشکی با اشاره به اینکه بیماری قلبی عروقی (CVD) بزرگ‌ترین دلیل مرگ‌ومیر در جهان است، اظهار داشت: در مجموع، شرایطی که بر قلب یا عروق خونی تأثیر می‌گذارند، مانند حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی، سالانه سبب مرگ بیش از ۲۰.۵ میلیون نفر را در دنیا می‌شود.

وی افزود: از این مرگ‌ومیرها، ۸۵ درصد به دلیل بیماری‌های عروق کرونر قلب (مانند حملات قلبی) و بیماری‌های عروق مغزی (مانند سکته مغزی) است و بیشتر کشورهای با درآمد پایین و متوسط را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه عوامل خطر زیادی در ارتباط با بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی وجود دارد، گفت: برخی از عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی را نمی‌توان اصلاح کرد، درحالی‌که سایر عوامل خطر مانند فشارخون بالا را می‌توان با درمان اصلاح کرد.

کوشکی، عنوان کرد: در صورت وجود یک عامل خطر، مانند سیگارکشیدن، دیابت، کلسترول، خوردن یک رژیم غذایی ناسالم یا زندگی با فشارخون بالا، لزوماً به بیماری قلبی عروقی مبتلا نخواهید شد، اما هر چه عوامل خطر بیشتری وجود داشته باشد، احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه روز جهانی قلب فرصتی برای افزایش آگاهی جمعی در مورد این بیماری است، تصریح کرد: با آگاهی از خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی می‌توان میزان خطر احتمالی را تاحدامکان کاهش داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: ۸۰ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از CVD قابل‌پیشگیری هستند که با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی خود مانند تغذیه سالم، فعالیت بدنی و مدیریت استرس می‌توانیم سلامت قلب خود را بهتر مدیریت کنیم و CVD را شکست دهیم.

کوشکی، بیان کرد: روز جهانی قلب نقش مهمی در حساس‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص سلامت قلب و عروق دارد و فرصت مهمی است که می‌توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران در طول سال از آن استفاده کرد.

وی یادآور شد: در روز جهانی قلب سازمان بهداشت جهانی سعی دارد به مردم بیاموزد که چگونه با زندگی سالم، خوردن مواد غذایی بی‌ضرر که همان تغذیه سالم است و فعالیت بدنی و تحرک بالا به‌سلامت قلبشان کمک کنند.

کد خبر 6242778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha